Voorstel rond de herbestemming van het stationsgebouw

0 Flares 0 Flares ×

Tijdens de gemeenteraad van 25 november 2013 heb ik aan  het stadsbestuur gevraagd in een actief participatietraject de Wijgmaalse bevolking inspraak te geven in de herbestemming van het stationsgebouw en als stadsbestuur zelf ook financieel te investeren in de renovatie van het gebouw.

Het stationsgebouw van Wijgmaal krijgt een nieuwe bestemming. Het stadsbestuur heeft een concessie uitgeschreven om een investeerder te vinden. Binnen het project moeten een commerciële en een gemeenschapsruimte voorzien worden. Maar wat willen de inwoners van Wijgmaal zelf met deze plek? Groen ging het hun vragen. Wij vinden het als Groen belangrijk om ook de stem van de mensen van Wijgmaal zelf te horen. Het zou jammer zijn als er een invulling komt die helemaal niet aansluit bij wat de inwoners nuttig of nodig vinden in hun omgeving. Vrijdagochtend en zaterdagvoormiddag 11 en 12 oktober hebben we de treinreizigers, voorbijgangers en buurtbewoners aangesproken en hun gevraagd wat zij zouden wensen dat er met de invulling van het oude stationsgebouw zal gebeuren. We hebben een 80-tal mensen gesproken.

Resultaten van de bevraging:

Uit de bevraging bij de treinreizigers kwamen heel wat interessante voorstellen. Ten eerste viel op dat iedereen blij is dat het gebouw een hernieuwde bestemming zal gaan krijgen. Men hoopt wel dat het gebouw in de originele staat zal hersteld worden en niet zal afgebroken worden. Ten tweede hoorden we van veel mensen dat ze het heel belangrijk vinden dat het een ontmoetingsplaats wordt, een aangename pleisterplaats voor de mensen van Wijgmaal, de treinreizigers en de voorbijrijdende fietsers.

Vanwege de buurtbewoners kwam er vaak de vraag naar een andere inrichting van het Stationsplein: gezellig, autoluw of helemaal autovrij, met een terras, groen, speeltuigen voor de kinderen, bankjes …. enz. Ze vragen zich ook naar een Zone 30 in de Stationsstraat zelf. Voor de buurtbewoners zou het ook een hele verbetering zijn qua geluidsoverlast als de info van de treinen niet meer wordt afgeroepen via de luidsprekers, maar doorgegeven via een elektronisch infobord ( bv. in de wachtruimte ). Ze vragen ook een geluiddempende afsluiting ( hoeft niet hoog te zijn ) tussen het perron en de parking om het geluid van vooral de wielen al wat te dempen.

Conclusie:

Deze bevraging leerde ons dat de mensen echt wel goede ideeën hebben en dat ze het erg appreciëren als hun mening wordt gevraagd. Je voelt ook dat er via de gesprekjes een positieve betrokkenheid op het stadsbeleid groeit en dat ze zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor de opbouw van de gemeenschap in Wijgmaal.

Natuurlijk is een 80-tal mensen maar een begin, dit willen we graag uitbreiden.

Ons voorstel:

1) We willen op korte termijn de organisatie van een haalbaar actief participatietraject in Wijgmaal door het stadsbestuur. We willen dat de dienst Communicatie een voorstel uitwerkt van hoe dat participatietraject eruit zou kunnen zien.

2) Om te garanderen dat de gemeenschapsfuncties die zullen worden voorzien in het project ook echt aansluiten bij wat de mensen zelf willen, willen we dat de stad zelf ook investeert in het gemeenschapsgedeelte van het project en het niet volledig overlaat aan een privé-investeerder. Zo wordt het project haalbaarder voor de investeerder én zou men een belangrijk signaal geven aan de bevolking van Wijgmaal dat men iets positiefs voor hen wil doen.

 

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *