Verdeelde meningen over de vernieuwde Wakkerzeelsebaan

0 Flares 0 Flares ×

Wat vind jij van de vernieuwde Wakkerzeelsebaan in Wijgmaal? Sinds enkele weken is de baan afgewerkt en is hij open voor het verkeer. Veel mensen zijn tevreden over het resultaat van de werken, anderen ervaren enkele knelpunten. Bij de feestelijke inhuldiging van de baan vorige week beloofde schepen Robbeets een evaluatie met de buurtbewoners na een 6-tal maanden.

Vernieuwing was nodig

In 2011 was de Wakkerzeelsebaan en het fietspad in een erbarmelijke staat. Er werd vaak te snel gereden en er was ook veel sluipverkeer, onder andere van zware vrachtwagens. Door losliggende betonplaten in de rijweg deden zij  de huizen daveren. Er waren geen zebrapaden aan de kruispunten. Daarom organiseerden de buurtbewoners een fietsactie, waarop ze de schepenen en gemeenteraadsleden uitnodigden om deze problemen aan te klagen.  Het stadsbestuur werd overtuigd en besliste om geld vrij te maken voor de vernieuwing en herinrichting van de hele Wakkerzeelsebaan.

Een mooi resultaat dankzij buurtparticipatie

Veel mensen zijn tevreden met de heraanleg. De werken die  2,5 jaar duurden leveren een mooi resultaat op: een nieuw wegdek, nieuwe riolering, nieuwe straatverlichting, nieuwe fiets- en voetpaden. Dat de buurt verschillende keren kon samenzitten met schepen Robbeets en de stadsdiensten om de plannen te bespreken, wordt erg geapprecieerd. Er kwamen een fietspad aan elke zijde van de baan en voetpaden waar mogelijk. Voor de bewoners die geen eigen oprit/garage hebben, werden er parkeerplaatsen voorzien.  Boompjes aan de parkeervakken zorgen voor een verkeersremmend effect.

foto inhuldiging Wakkerzeelsebaan

Knelpunten

Ondanks de goede bedoelingen en de inspraak van buurtbewoners duiken er in de praktijk enkele knelpunten op.

Het eerste knelpunt is de snelheid van de wagens. De Wakkerzeelsebaan is ingericht als bebouwde kom waar maximaal  50 km per uur gereden mag worden. Voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de straat is het belangrijk dat de autobestuurders  zich houden  aan de maximum toegelaten snelheid.  Vandaar dat we het stadsbestuur vragen om af en toe snelheidscontroles uit te doen  en enkele herhalingsborden van 50 km te plaatsen. De palen staan er al, enkel de borden moeten nog worden opgehangen.

Een tweede knelpunt is dat de spoorwegovergang aan de Wakkerzeelsebaan te smal is. Hierdoor loopt het nieuw aangelegde fietspad en voetpad ‘dood’ op de palen met de spoorwegsignalisatie. Auto’s kunnen er moeilijk kruisen en fietsers of voetgangers hebben al helemaal geen plaats. De buurtbewoners brachten dit bij de opmaak van de plannen ter sprake, maar de stad vergat de verbreding aan te vragen bij Infrabel. Vandaar de rare situatie vandaag. Na mijn tussenkomst vorig jaar kwam de aanvraag er toch. Schepen Robbeets bevestigde bij de inhuldiging van de baan dat de stad tot een overeenkomst is gekomen met Infrabel en dat de verbreding er zal komen. Dat is positief nieuws.

Een derde knelpunt zijn de parkeervakken op de rijbaan. Daarover zijn de bewoners verdeeld: sommigen vinden dat er teveel parkeervakken zijn, omdat ze de doorstroom van het verkeer bemoeilijken. Anderen vinden dat er parkeervakken  te weinig zijn, omdat er meer nood is aan parkeerplaatsen. Nog anderen vinden het afremmend effect van de parkeervakken  goed, maar denken dat bepaalde parkeervakken beter op een andere plaats zouden liggen omdat ze nu voor gevaarlijke situaties zorgen.

foto  Vernieuwde Wakkerzeelsebaan

Vooruitzicht op evaluatie

Ik kan de verschillende opmerkingen begrijpen. Gevaarlijke situaties moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Daarnaast is het een kwestie van gewoon te worden aan een nieuwe situatie en je snelheid aan te passen.  Participatie eindigt niet bij de deelname aan het ontwerp, maar ook de gezamenlijk opvolging ervan hoort erbij. Het is goed opnieuw samen te zitten met de buurt, om op basis van de ervaringen na enkele maanden  te kijken wat er eventueel door kleine ingrepen beter kan. Ik vind het een goed plan van de schepen om na een 6-tal maanden met de buurtbewoners de heraanleg te evalueren.

 

 

 

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

6 thoughts on “Verdeelde meningen over de vernieuwde Wakkerzeelsebaan

  1. Goya
    5 juli, 2015 om 22:49

    Het knelpunt aan de spoorwegovergang is momenteel het belangrijkste en gevaarlijkste, vooral voor fietsende kinderen die nog niet voldoende verkeersinzicht hebben om te beseffen dat ze plots op een smalle rijweg gedrukt worden waar het verkeer zelf ook een flauwe bocht moet nemen.

    Dat brengt me trouwens bij een vraag die ik had over de vernieuwde overweg aan de Descampslaan. Is het niet mogelijk om met verfstrepen het fietspad door te trekken op de overweg zelf? Ik merk dat mijn fietsende kinderen daar telkens beginnen te “zwalpen” doordat ze plots die referentie niet meer hebben.

  2. Hilde Van Wichelen
    9 juli, 2015 om 14:13

    Dag Goya,

    Dat klopt, vandaar mijn vraag om dit zo snel mogelijk aan te pakken. Het zou nog wel een jaar kunnen duren, spijtig genoeg. Wat de overweg aan de Descampslaan betreft, dat zal ik eens navragen. Ik weet niet of het mogelijk is om duurzame strepen aan te brengen op rubber.

    Vriendelijke groet,
    Hilde

  3. Nussbaum
    29 april, 2016 om 21:04

    Beste Hilde,
    gaat er nog iets veranderen aan de onveilige wakkerzeelsebaan? We zijn ondertussen hier allemaal onze nieuwe straat gewoon, maar veilig kunnen we ze niet noemen. De snelheden binnen de bebouwde kom die vanaf de meerstraat tot aan de eerste wegversmalling en andersom gehaald worden zijn angstaanjagend. Hoe vaak wij hier autos, tractors, bussen en vrachtwagens horen optrekken en dan weer sterk in de remmen zien gaan omdat er tegenliggers zijn. Tot op heden hebben wij van controles bitter weinig gemerkt. En dan de levensgevaarlijke bloembakken, ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel autos hun wielen stuk hebben gereden op de hoge randen. Het gaat niet over een platte band, maar volledige verwoesting van hun voorste onderstel…takeldiensten verdienen hier goed aan. Het gaat dan meestal over de moeilijke inschatting richting wakkerzeel om de bloembak voorbij te rijden omdat je niet ziet wat er achter de bocht met hoge snelheid op je af komt. Zover ik weet is het telkens matriele schade maar ik vrees dat er hier toch ook wel eens frontale aanrijdingen gaan volgen of onvermijdelijke uitwijkingen richten de fietspaden met dan alle gevolgen vandien. Ik was verbaasd in de week de aannemer van de baan hier bezig te zien aan de bloembakken, ik dacht even…ze gaan er iets aan doen, maar ze hebben enkel de stukgereden betonblokken vervangen door dezelfde nieuwe….???? Dit doet zich trouwens ook voor op het stuk van het kapelletje tot de wegversmalling.
    Ik denk dat hier de enige oplossing zou zijn om Infrabel te vragen de spoorwegovergangen toch te sluiten en de tunnels te voorzien met dan de nieuwe hoofdbaan zoals de plannen voorzien waren. Dit zal dan de verkeersdrukte op de gevaarlijke wakkerzeelsebaan sterk verminderen en lost ook het probleem van de gevaarlijke overgangen op. Leg de aanvraag en plannen aub terug op tafel!
    Bedankt

  4. Hilde Van Wichelen
    6 juli, 2016 om 10:02

    Beste,

    ik heb jouw vraag om de situatie in de Wakkerzeelsebaan opnieuw te evalueren voorgelegd aan de schepen, maar na overleg met de betrokken verkeersdienst van de stad heeft het stadsbestuur besloten om niets aan de inrichting te veranderen. Hun redenering is dat de meeste mensen de bloembakken ondertussen gewoon zijn en hun snelheid aanpassen. De plannen dat Infrabel de spoorweg zou sluiten en tunnels zou voorzien, gaan spijtig genoeg niet door. Dat is zo beslist door Infrabel. Lees hier meer over onder het dossier ‘Spoorwegovergangen’ op deze website.

    Groetjes
    Hilde

  5. Jos Debecker
    12 april, 2017 om 21:42

    Beste Hilde,
    Het blijft vanuit Leuven nog steeds oorverdovend stil omtrent de verbreding van de spoorwegovergang aan de Wakkerzeelsebaan. Waar blijft het dossier zitten? De berijdbare blokken tussen de rails zijn nochtans al aangebracht. De verplaatsing van de signalen moet nog volgen, en ook moeten de beide fietspaden en voetpaden aangepast worden. Omdat de spoorwegovergang in een bocht ligt, zullen auto’s de “binnenweg” nemen bij een verbreding, daarom zijn paaltjes aangeraden om de fietsers te beschermen. Verleden week ben ik weer bijna opgeschept.
    De schepen had ooit gesproken over “fietsvakken” voor de bareel. Nog niets van gezien. De schuine stopstreep zou ook loodrecht op de rijbaan moeten staan, en niet evenwijdig met de spoorweg.
    Zoals de situatie nu is, is het werkelijk levensgevaarlijk voor voetgangers en fietsers, vooral in het donker, want op die plaats is er een donker gat.

    1. Hilde Van Wichelen
      14 april, 2017 om 11:45

      Dag Jos

      Ik heb al meer dan 2 jaar dezelfde frustratie. Om de zoveel weken bel ik met de dienst van de stad die daarmee bezig is en telkens opnieuw is er nog geen planning bekend. Volgens hen zijn er 4 diensten van Infrabel mee gemoeid die elkaar tegenwerken. Ook de schepen Robbeets heb ik al verschillende keren persoonlijk aangesproken.

      Twee dagen geleden belde/mailde ik nog een keer en opnieuw hetzelfde antwoord: het zit vast bij Infrabel. Ik heb daarna geprobeerd een contactpersoon bij Infrabel te bereiken, maar ze is voorlopig niet bereikbaar.

      Ik weet niet wat ik nog meer kan doen, maar ik blijf volhouden, daar mag je op rekenen.

      Vriendelijke groeten

      Hilde Van Wichelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *