Stand van zaken oktober 2016 Leuven Rechtdoor

0 Flares 0 Flares ×

Hoe zit het nu met het protest tegen de vliegroute Leuven Rechtdoor? Is de actiegroep nog actief en waarmee zijn ze bezig? De actiegroep is zeker nog actief, maar de laatste weken eerder achter de schermen. Vandaar een kort overzicht van de stand van zaken vandaag.

Voor de zomervakantie werden vertegenwoordigers van de actiegroep bij de bevoegde minister Bellot ontvangen en gaven ze een presentatie en de nodige documentatie over de bezorgdheden en verwachtingen van de getroffen bewoners die wonen onder de vliegroute Leuven Rechtdoor. De minister liet weten voorlopig niet te beslissen in het dossier van de vliegroutes tot er een volledig plan is voor alle vliegroutes rond de luchthaven. Opvallend was in dat overleg ook het feit dat minister Bellot er zich over bekloeg dat actiegroepen, zoals onder andere actiegroep Leuven Rechtdoor, processen aanspannen tegen de Belgische staat. Het is net omdat politici geen beslissing nemen en dit onrecht maar laten begaan dat zowel de betrokken gemeentebesturen als actiegroepen verplicht waren om een proces aan te spannen. Bovendien zijn het de politici zelf die vliegroutes veranderden gewoon om enkele politieke vrienden een dienst te bewijzen. Als dat de manier is waarop vliegroutes in dit land worden vastgelegd, kunnen ze niet verbaasd zijn dat er protest komt. Alle nodige informatie en evaluaties van de route Leuven Rechtdoor vanuit verschillende partijen zijn al lang beschikbaar voor de minister om een juiste beslissing te nemen. 

Ook blijkt dat door de huidige route van Leuven Rechtdoor een pak meer mensen gehinderd worden, zoals door een studie van de bevolkingsdichtheid wordt aangetoond. Sterker nog: omdat de route Leuven Rechtdoor een technische miskleun is, wordt de voorgeschreven route door de luchtverkeersleiders systematisch niet gevolgd. In de praktijk wordt om de haverklap van de voorgeschreven route afgeweken zodat nog meer dichtbevolkte gebieden als Wijgmaal, Wilsele Putkapel en Holsbeek overvlogen worden ( zie kaartje ). De werkelijke route ( blauwe lijn ) is zowat 5 kilometer naast de voorgeschreven route ( rode lijn ) en dit zowel voor de vliegtuigen die naar het zuidwesten vliegen als naar het zuiden/zuidoosten/oosten vliegen. Wat wil men nu eigenlijk? Eerst wordt een miskleun van een route opgelegd en als ze dan niet haalbaar blijkt, vliegt men boven dichtbevolkte gebieden in en rond Leuven. De actiegroep heeft de oplossing al jaren geleden gegeven: laat de vliegtuigen opstijgen boven de dunbevolkte gebieden ten westen van Leuven waar ze altijd al gevlogen hebben.

Kaartje LR dichtbij Leuven

Ook is de rechtszaak tegen de beslissing van de rechter om Leuven Rechtdoor te laten bestaan in beroep gestart.

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

One thought on “Stand van zaken oktober 2016 Leuven Rechtdoor

  1. Poortmans Mieke
    10 oktober, 2016 at 20:05

    Hopelijk worden we gehoord zodat het niet is zij die het,minste klachen de meeste lasten te verduren krijgen. Van de Vlaamse minister moeten we niet te veel verwachten. We zijn niet interessant voor haar we kunnen toch niet voor haar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *