Nieuw fietspad in de plaats van afgesloten jaagdpad aan de Vaart

0 Flares 0 Flares ×

Het afgesloten jaagpad langs de Vaart in Tildonk (Haacht) blijft ter hoogte van Industriezone Hambos definitief dicht. In de plaats komt er, zoals dat ook aan de firma Cargill in Herent al het geval is, als alternatief een recreatief fietspad. Dat hebben de gemeente Haacht en de NV Waterwegen & Zeekanaal (W&G) beslist.

Foto jaagpad tildonk

De maatregel moet mogelijk maken dat er op de aangrenzende site Hambos watergebonden bedrijfsactiviteiten worden ontwikkeld. De maatregel moet vermijden dat zachte recreanten in conflict komen met de laad- en losactiviteiten en de vele vrachtwagens van de firma André Celis, die ter plaatse op- en overslag van via het kanaal aangevoerde bouwmaterialen wil uitvoeren.

Het nieuwe fietspad komt tussen de Kapelleweg en de Spoorstraat, op de grens met Wijgmaal (Leuven) aan de overzijde van de spoorweg. Het zal er parallel met de sporen en de vaartdijk lopen. Voor de fietsers betekent de nieuwe route van zo’n 800 meter een omweg van hooguit 300 meter. Maar ze zullen er wel veel rustiger en veiliger kunnen fietsen. Vlak naast het jaagpad komt er dan een nieuwe dienstweg die de firma Celis moet ontsluiten. Daarlangs zullen de vrachtwagens rijden die in een eerste fase de ophoging van het terrein moeten mogelijk maken, en binnen enkele jaren, tijdens de effectieve exploitatie van het bedrijfsterrein, voor de afvoer van bouwmaterialen zullen zorgen. Die nieuwe weg zal door het bedrijf en W&G worden betaald. De gemeente zal het nieuwe fietspad, dat in dolomiet zal worden aangelegd, bekostigen. Schepen Swiggers maakt zich sterk dat niet alleen de nieuwe toegangsweg naar Celis en het fietspad, maar ook de hele ontsluitingsroute, inclusief nieuwe kanaalbrug, die de dorpskernen van Tildonk en Wespelaar van zwaar vrachtverkeer uit de  industriezone van Hambos en Kruineike moet vrijwaren, tegen de exploitatie van de nieuwe bedrijfssite klaar zal zijn.

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

4 thoughts on “Nieuw fietspad in de plaats van afgesloten jaagdpad aan de Vaart

  1. Erik Daems
    5 maart, 2015 om 12:05

    Hilde,

    wordt de nieuwe dienstweg voor Celis ook in Dolomiet aangelegd? Hoogst waarschijnlijk weer niet, waardoor de hypocrisie ten overstaan van het vernietigen van natuurwaarden weer duidelijk wordt: fietsers moeten steeds met comfortverlies boeten voor de natuur die door vrachtwagens op asfalt wordt kapotgereden.

  2. Tom
    5 maart, 2015 om 13:14

    Het nieuwe fietspad zal aangelegd worden in dolomiet … Comfort voor de fietsers nul, en al zeker niet voor mensen met de koersfiets. Het is nogthans een route die zeer frequent gebruikt werd bij wielertoeristen, dat kan je nagaan op http://labs.strava.com/heatmap/#14/4.67536/50.93720/blue/bike (deze gegevens komen vooral van wielertoeristen en lopers). Dus de wielertoeristen moeten nog steeds langs de onveilige weg als ze platte banden willen vermijden.
    Merk op dat er steeds meer sportieve mensen de koersfiets nemen voor het woon-werk verkeer, zeker als het om een grotere afstand gaat.

    1. Hilde Van Wichelen
      5 maart, 2015 om 18:56

      Dag Tom en Erik,

      jullie hebben allebei overschot van gelijk. Ik dacht net hetzelfde toen ik het las. Ik stel voor dat wie dat wil een mailtje stuurt naar schepen Swiggers van Haacht met deze bedenkingen. Ik heb dat ondertussen al gedaan. Hopelijk komt er dan wel een kwaliteitsvol fietspad.

      steven.swiggers@haacht.be

      Groetjes,
      Hilde

  3. Jan
    20 maart, 2015 om 12:13

    Beste Hilde,

    Uit uw bovenstaande uiteenzetting kan ik opmaken dat er een blijvende verharde weg komt die Celis moet ontsluiten richting Kapelleweg en Vaartdijk. Bovendien zou deze naast het jaagpad komen te liggen.

    Eerdere verklaringen gaven echter aan dat deze ontsluiting naast de spoorweg zou komen. Dit, naar mijn mening, ook om geluidsoverlast voor fietsers, wandelaars en omwonenden tot een minimum te beperken? Maar dit plan is dus alweer gewijzigd?

    Dit duidt dus nogmaals de continu wijzigende berichtgeving over heel deze problematiek…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *