Op stap met jongeren van Kabinet J voor veiliger verkeer in Leuven

0 Flares 0 Flares ×

De Leuvense jongerenraad Kabinet J lanceerde op 22 juni opmerkelijke ideeën om Leuven veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. Omdat ik het belangrijk vind te luisteren naar wat de jongeren over verkeersveiligheid te zeggen hebben, ging ik graag in op hun uitnodiging en stapte ik samen met enkele collega’s van de gemeenteraad mee langs enkele ‘zwarte punten’. Het meest opmerkelijke voorstel van de jongeren is het aanbrengen van rode fietsstroken in de Bondgenotenlaan.

Foto 2 kabinet J verkeersadvies

Kabinet J, de Leuvense jongerenraad, zit niet stil. Nadat ze eerder de stad Leuven adviseerden over zomerevenementen en zelfs een nieuw jongerenfestival op het terrein van Alma 3 uit de brand sleepten, wierpen ze deze keer een kritische blik op mobiliteit in Leuven. De conclusies van de jongeren zijn niet bepaald mals, want ze vonden heel wat ‘zwarte punten’ in het centrum van Leuven. Gisteren nodigde Kabinet J het Leuvense stadsbestuur en andere actoren inzake verkeersveiligheid uit voor een wandeling langs de ‘zwarte punten voor zachte weggebruikers’.

Foto 1 Kabinet J Verkeersadvies

“We kozen er deze keer voor om ons advies niet schriftelijk te bezorgen aan het stadsbestuur maar om ze de problemen letterlijk te tonen”, zegt Koen Van der Jeugt, voorzitter van Kabinet J. Kabinet J lanceert inderdaad enkele opvallende voorstellen. “De Bondgenotenlaan zou voor alle gebruikers veiliger worden als er aan beide kanten opvallende rode fietsstroken zouden worden aangebracht”, zegt Koen Van der Jeugt. Schepen Dirk Robbeets twijfelt of dat idee haalbaar is in de praktijk. “We hebben zopas symbolen van fietsen aangebracht in de Bondgenotenlaan. Een rode fietsstrook is minder evident want dan komen we in de problemen met mensen die leveren aan de winkels. Als zij op die stroken laden en lossen dan riskeren ze mogelijk boetes. Dat moeten we eens grondig bekijken met de Leuvense politie.”

Zebrapad aan station

“Ook zebrapaden schilderen aan het busstation aan het Martelarenplein is zo een idee. Dat zou de veiligheid gevoelig verhogen”, legt Koen Van der Jeugt uit. Of dat voorstel veel verder komt dan een idee is eerder twijfelachtig want in een zone 30 is het volgens verkeersspecialisten niet wenselijk om zebrapaden aan te brengen. Hetzelfde probleem stelt zich wellicht aan het R. De Somerplein waar Kabinet J een veilige oversteek wil naar de Grote Markt. “In een zone 30 is het net de chaos die meer verkeersveiligheid creëert. Mensen steken kriskras over en daardoor gaat gemotoriseerd verkeer trager rijden. Bovendien gaan we in de toekomst proberen om nog meer bussen via de ring rond Leuven te laten rijden”, reageert schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a). Kabinet J heeft echter niet enkel aan de veiligheid van de voetgangers gedacht. Ook de fietsers namen ze mee in hun zoektocht naar de Leuvense mobiliteitsproblemen.

Parijsstraat in het rood

Voorzitter Koen Van der Jeugt: “Het zou bijvoorbeeld niet slecht zijn om de Parijsstraat helemaal rood te verven om letterlijk in de verf te zetten dat het een fietsstraat is. We hebben het natuurlijk niet over het deel met de kasseien want die moeten uiteraard blijven zoals ze vandaag de dag erbij liggen. Het deel waar wel wagens mogen komen, moet duidelijker worden aangeduid als fietsstraat want daar passeert veel schoolgaande jeugd.” Schepen Robbeets laat optekenen dat de Parijsstraat dit najaar nog rood wordt geverfd. “En dat is ook het geval voor de Schapenstraat, de Heilige Geeststraat en de Goudbloemstraat”, klinkt het.

Meer info over Kabinet J: www.kabinetj.be

 

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *