Zo’n 150 tot 200 deelnemers stapten zondag 26 juni mee in de wandeling georganiseerd door het actiecomité Leuven Rechtdoor. Dat voert al twee jaar strijd om de vliegroutes van en naar Zaventem te herzien nadat die in 2014 werden hertekend. Groen Leuven, Groen Haacht en Groen Rotselaar waren met een mooie delegatie aanwezig.
De deelnemers wapenden zich met zwarte ballonnen en borden met protestboodschappen en wandelden van in de Keulenstraat tot aan het gemeentehuis van Herent. Daar deed Mark Lambrecht (44) uit Tildonk het probleem nog eens uit de doeken. ‘We voeren, samen met Haacht, Holsbeek, Aarschot en Rotselaar een strijd tegen de vliegroute Leuven Rechtdoor’, zegt de woordvoerder. ‘Sinds 2014 krijgen wij behalve de dalende ook stijgende vliegtuigen te verwerken. Nadat de vliegroutes werden gewijzigd, kregen wij plots de volle lading, terwijl er geen enkel technisch argument is om dat te rechtvaardigen.’
Rustdagen
Het comité eist de schrapping van de vliegroute die in maart 2014 werd ingevoerd. Sindsdien is de lawaaioverlast ten noorden en ten oosten van Leuven sterk toegenomen. ‘Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) ontvangt dinsdag 28 juni alle belangengroepen. Woensdag 29 juni zijn de burgemeesters aan de beurt. We hopen dat hij gaat voor een eerlijke spreiding. We willen enkele rustdagen, zoals vroeger’, zegt Mark Lambrecht.
Nachtvluchten
Zo denkt ook Hilde Van Wichelen (52) erover. Ze woont in de Meerstraat in Wijgmaal en heeft naar eigen zeggen geen moment rust meer. ‘Vroeger hadden we nog enkele dagen waarop we rustig in de tuin konden zitten. Maar nu krijgen we ook de stijgende vliegtuigen wanneer er oostenwind is. Dat is zo bepaald’, zegt ze. ‘En dan zijn er ook nog heel wat nachtvluchten. We eisen dat er een betere spreiding komt.’
Ook Greet Lemmens (37) wil verandering zien. ‘Die stijgende vliegtuigen komen erg laag over. Dag en nacht horen we ze, dat is gewoonweg niet meer uit te houden. Daarom wandelde ik vandaag mee, in de hoop dat het toch wat oplevert.’
Bron: DS en Het Nieuwsblad
Bedankt om te ijveren voor maximale sprijding van de vliegtuigen.
Dag Mieke,
Graag gedaan!
Groetjes
Hilde
Doe geen moeite. Je kan niet opboksen tegen het gelobby van belangengroepen met politieke connecties.
Beste Alex
Ik begrijp dat u sceptisch bent omwille van de manier waarop Leuven Rechtdoor werd ingevoerd, maar we proberen via juridische en politieke actie toch onze stem te laten horen.
Vriendelijke groeten
Hilde
Het wordt hoog tijd dat de verantwoordelijke minister de politieke moed neemt om werk te maken van een BILLIJKE spreiding van de lawaaihinder. Maar, welke incentive heeft hij om dat te doen. Geen enkele. Leuven rechtdoor is een feit en het zal quasi onmogelijk zijn om dat nog terug te draaien gezien de europese wetgeving. In feite zou je de luchtvaartroutes moeten laten berekenen door een panel van experten die rekening houden met alle aspecten zoals economische vooruitgang, leefmilieu, gezondheid, etc… Die experten moeten dan welk volledig onafhankelijk (politiek en financieel). De vraag is. Bestaan die nog wel? Ben ik cynisch, neen alleen realistisch.