Explosie van klachten over vliegroute Leuven Rechtdoor

0 Flares 0 Flares ×

Nieuwe cijfers van de ombudsdienst van de luchthaven tonen opnieuw aan hoe dringend de afschaffing van deze nieuwe vliegroute is, zo stelt de vzw Leuven Rechtdoor. We zien dat in 2009 er 15 bewoners waren in de regio ten noorden en oosten van Leuven die één of meerdere klachten indienden bij de ombudsdienst over het lawaai van de dalende vliegtuigen. Met de bijkomende stijgende vliegtuigen van Leuven Rechtdoor is er een explosie van klachten. Vorig jaar waren er liefst 820 klachten in deze regio.

Op 2 april werden de vliegtuigroutes boven Brussel, het 6de punt in het plan Wathelet/Schouppe, geschrapt door het vonnis van 31 juli 2014 van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg, en wordt teruggekeerd naar de situatie voor 6 februari 2014. De vzw Leuven Rechtdoor roept minister van mobiliteit Jacqueline Galant op om ook de vliegtuigroute Leuven Rechtdoor, het 7de punt in hetzelfde plan, terug te draaien.

Om deze vraag kracht bij te zetten en de evaluatie van de route Leuven Rechtdoor te bespoedigen, hebben 4 gemeenten (Haacht, Holsbeek, Rotselaar en Aarschot) een rechtszaak gestart tegen de federale overheid. De vzw Leuven Rechtdoor die de bewoners onder de nieuwe vliegroute vertegenwoordigt, kondigt vandaag aan dat het aan deze rechtszaak deelneemt en de vordering van de gemeenten ondersteunt. 

“Natuurlijk is er in de regio ten westen van Leuven, waar de stijgende vliegtuigen nu verdwenen zijn, een daling van het aantal klagers. Maar die daling stelt niets voor in vergelijking met de stijging als gevolg van de nieuwe vliegroute. Per saldo waren er in 2009 uit alle gemeenten samen in Vlaams-Brabant ten oosten van de luchthaven 156 bewoners met een of meerdere klachten, vorig jaar 956 bewoners. Nochtans”,  zo brengt Mark Lambrecht in herinnering, “was door de voorstanders van de nieuwe vliegroute Leuven Rechtdoor benadrukt dat deze voor iedereen beter zou zijn. De praktijk van inmiddels een jaar Leuven Rechtdoor bewijst het tegendeel: de verstandhouding tussen de luchthaven en de omliggende regio in het oosten is grondig verstoord. En dat alles om enkele gemeenten ten westen van Leuven volledig vrij te stellen van vliegtuiglawaai.”

Mark Lambrecht besluit: “Alleen een correcte spreiding van het vliegtuiglawaai, waarbij iedere regio rond Leuven zijn deel op zich neemt, kan leiden tot een oplossing op lange termijn voor de ganse Leuvense regio. Wij zijn bereid om net als voorheen de last van het grootste deel van de landende vliegtuigen te blijven dragen. Maar niet om er ook nog eens de stijgende vliegtuigen bij te nemen en geen enkele rustdag meer te hebben. De ruimtelijke ordening is en was nooit aangepast aan dit geconcentreerd vliegtuigverkeer en de bewoners zijn dus volledig verrast door deze enorme nieuwe hinder. Er wonen ook niet minder bewoners onder Leuven Rechtdoor dan in het westen van Leuven. We roepen daarom op tot een billijke spreiding van het vliegtuiglawaai waarbij alle betrokken politici in het algemeen belang hun verantwoordelijkheid opnemen en er terug een leefbare situatie voor iedereen in de Leuvense regio komt in plaats van de zwarte piet door te schuiven naar nietsvermoedende andere bewoners”.

Meer informatie over de “vzw Leuven Rechtdoor” kan gevonden worden op de website http://www.leuvenrechtdoor.be en reacties en steun kunnen doorgestuurd worden naar leuvenrechtdoor@gmail.com of Leuven Rechtdoor op Facebook en via Twitter (@leuvenrechtdoor).

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

2 thoughts on “Explosie van klachten over vliegroute Leuven Rechtdoor

  1. Patricia Van Brusselen
    16 april, 2015 at 10:24

    Mevrouw

    Wij wonen nu eenmaal in de buurt van de vlieghaven en gezien de toename van de vluchten op Zaventem is het niet zo verwonderlijk dat wij er meer hinder van hebben. (Denk terug aan het failliet van Sabena, daarna nam de geluidshinder enorm af) Wat moeten de mensen die nog dichter wonen verdragen? Een betere spreiding elke dag, of een beurtrol per week of maand (indien realiseerbaar) zou misschien iedereen wel een beetje ontlasten. Nu klaagt één streek en het probleem wordt verschoven naar de andere, dit is geen oplossing. Ik hoop dat de grote klagers niet te veel het vliegtuig nemen, anders moeten ze het ook maar verdragen van andere.

    grts

    1. Hilde Van Wichelen
      23 april, 2015 at 10:17

      Beste Patricia,

      Bedankt voor je mail, ik heb hem met aandacht gelezen. Als ik U goed begrijp ijveren we met de actiegroep tegen de vliegroute Leuven Rechtdoor voor hetzelfde principe als wat U aanhaalt, namelijk de spreiding van de last. We zijn helemaal niet tegen de luchthaven. Ik weet niet of U dat weet, maar onder de route LR hebben wij in deze streek ten noord-oosten van Leuven al vele jaren 70% van de tijd dalende vliegtuigen over ons heen. Doordat de stijgende vliegtuigen van LR er nog eens bijkomen gaan we van 70% van de tijd naar 90% van de tijd lawaaihinder van de vliegtuigen, terwijl de streek ten westen van Leuven er door de wijziging nu bijna geen vliegtuigen meer heeft. Dat vinden wij geen eerlijke spreiding en daarom dat we vragen om de stijgende vliegtuigen van LR terug weg te halen en te laten stijgen waar men nu weinig of geen last meer heeft. De last van de dalende vliegtuigen willen we blijven dragen. Uit de recente geluidsmetingen in Tildonk blijkt ook dat de norm van Wereldgezondheidsorganisatie ivm lawaaihinder in onze streek wordt overgeschreden, ook dat baart ons zorgen.

      Kunt U zich daarin vinden?

      Vriendelijke groeten,

      Hilde Van Wichelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *