Enquête Zone 30 in dorpskern Wijgmaal

0 Flares 0 Flares ×

We weten dat heel wat inwoners van Wijgmaal bezorgd zijn over de mobiliteit in het dorp en over de verkeersveiligheid. Veel mensen vinden dat er te snel wordt gereden door het (doorgaand) verkeer. In de aanloop naar de gespreksavond van 26 april zouden we wel eens willen weten wat de inwoners ervan zouden denken om een Zone 30 in te voeren in de dorpskern. Daarom lanceren we een enquête met de eenvoudige vraag: Ben je voor of tegen een Zone 30 in Wijgmaal? Waarom?

Aan welke zone denken we voor een Zone 30? We denken aan het gebied tussen de Wakkerzeelsebaan, de Baron Descampslaan en de Rotselaarsesteenweg vanaf de Steenakkerstraat, de vaartdijk en de Remylaan. Een plannetje kan je vinden als je de enquête opent.

De enquête werd afgesloten op 25 april 2017. Hieronder vind je de resultaten.

Er deden 259 Wijgmalenaars mee, wat een mooi aantal is.

–          59,46% is voor een zone 30

–          40,54% is tegen een zone 30

Er werden door de deelnemers een hele reeks van argumenten aangehaald. Dit is een korte samenvatting van de meest voorkomende argumenten voor en tegen:

Argumenten voor Zone 30:

  • trager verkeer is veiliger voor fietser en schoolgaande kinderen
  • amper tijdsverlies
  • voorrang voor zwakke weggebruiker
  • minder doorgaand verkeer/sluipverkeer
  • enkel in combinatie met structurele oplossingen (lussen, enkel richting, voldoende           snelheidscontroles …)
  • er wordt te hard gereden, onaangepast rijgedrag, op stoep rijden …
  • minder uitstoot, schone lucht, minder lawaai
  • 50 rijden is in praktijk toch niet mogelijk, dus waarom niet
  • als het in Leuven kan, waarom niet in Wijgmaal

Argumenten tegen zone 30:

  • de voorgestelde zone 30 is te groot of te klein
  • heeft geen nut want wordt toch niet gerespecteerd, andere maatregelen nodig         (verkeersdrempels, enkel richting, meer snelheidscontroles …)
  • enkel nuttig om boetes te innen
  • dit veroorzaakt meer files, meer milieuverontreiniging
  • 50 is voldoende traag, zone 30 heeft geen impact op ongevallen
  • zone 30 toepassen enkel op bepaalde tijdstippen
  • het is nuttiger om gevaarlijke kruispunten aan te pakken, scheiding voorzien van autoverkeer          versus fiets- en voetgangersverkeer, foutparkeerders aanpakken
  • je kan in praktijk toch geen 50 rijden, dus zone 30 is overbodig
  • veel tijdverlies omwille van trager rijden

Enkele conclusies bij de enquête:

´  Er zijn meer voor- dan tegenstanders, maar ze liggen niet zo ver uit elkaar

´  Veel argumenten, het onderwerp leeft

´  Argumenten worden soms in de 2 richtingen gebruikt

bv. Je kan niet snel rijden, dus zone 30

Je kan niet snel rijden, dus zone 30 is niet nodig

´  Opmerkingen over de zone: te groot of niet groot genoeg bv. Remylaan

´  Moet zeker passen in bredere structurele maatregelen

Structuurplan_flyer deel enquête

 

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

3 thoughts on “Enquête Zone 30 in dorpskern Wijgmaal

  1. Dirk
    27 april, 2017 om 13:52

    Ik kon niet naar de infoavond komen. Maar zou toch graag de resultaten van de enquete kennen. Kan je die ook online zetten.

  2. Hilde Van Wichelen
    27 april, 2017 om 22:49

    Beste Dirk

    Dat wil ik zeker. Je vindt de resultaten van de enquête in een nieuwe artikel op deze website.

    Groetjes
    Hilde

  3. Barbara
    16 juni, 2017 om 17:41

    Misschien eens beginnen met de zone rond het Rietensplein zone 30 te maken. Daar mag men nu 50 rijden. En best ook “plaatselijk verkeer” gezien de straten rond het Rietensplein druk gebruikt worden als sluipweg tussen de Baron Descampslaan en de Casinolaan. En dan spreken we nog niet over de ouders die hun kinderen “veilig” afzetten bij de Twijg en nadien met 50 per uur door de wijk racen zonder oog voor de veiligheid van de kinderen en mensen die daar wonen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *