Een schoolstraat maakt de schoolomgeving veilig

0 Flares 0 Flares ×

Tijdens een persconferentie kondigde het stadsbestuur aan dat men zal investeren in verkeersveilige schoolomgevingen. Groen vindt die intentie vanzelfsprekend goed, maar kijkt vooral uit naar structurele maatregelen, zoals de aanleg van schoolstraten en voldoende maatregelen die zorgen voor veilige fietsroutes doorheen de hele stad.

foto schoolstraat paridaens1

Tijdens de persconferentie verwezen de betrokken schepenen naar een bevraging naar de knelpunten in de schoolomgeving van de basisscholen in Leuven. Aan deze bevraging hebben  1.800 ouders deelgenomen. Ze brachten 2.628 knelpunten aan. Enkele maatregelen worden door het stadsbestuur aangekondigd, zoals de aanleg van enkele fietssuggestiestroken (Bondgenotenlaan, Kapucijnenvoer, Vaartstraat …) en een verbreding van het fietspad tussen provinciehuis en Tiensesteenweg. Een echt actieplan is er nog niet.

Een van de opvallende knelpunten die de ouders aanbrengen is de onveilige situatie aan de schoolpoort. De vraag naar een autoluwe schoolomgeving, waar het fysiek onmogelijk wordt gemaakt dat auto’s tot vlakbij de schoolpoort rijden, wordt heel vaak aangehaald. We zijn vanuit Groen al lang voorstander van de ‘schoolstraat’, wat het perfecte antwoord is op deze nood. In een ‘schoolstraat’ wordt de straat aan de schoolpoort een half uur voor de schooldag begint en een half uur na het einde van de schooldag tijdelijk afgesloten met een dranghek of een slagboom. In maart opende op initiatief van basisschool Paridaens de eerste schoolstraat in Leuven, die ze een Octopusstraat noemen. De eerste resultaten zijn zeer positief. De onmiddellijke omgeving van de schoolpoort is rustiger en veiliger geworden, waardoor er nu 15% meer leerlingen per fiets naar school komen. We willen dat de stad dit concept actief ondersteunt en stimuleert aan elke schoolpoort in Leuven waar het kan.

 

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

2 thoughts on “Een schoolstraat maakt de schoolomgeving veilig

  1. Poortmans Mieke
    6 juli, 2016 om 08:57

    Onderwerp: Wakkerzeelsebaan
    Voorstel: het stuk van de Wakkerzeelszebaan tussen de kroonstraat en de spoorwegovergang zone 30 maken. Omdat er dagelijks onveilige situatie voor de schoolgaande kinderen kan ontstaan. Welke onveilige situaties kunnen ontstaan: te hard rijden vb. Zo zag ik 3 bromfietsen direct na elkaar en dat tussen 15.30 en 16 u en dat met zeer hoge snelheid rijden.
    Auto bestuurders die niet kunnen wachten en dan op het fietspad rond de straatmeubilair rijden.
    En dan geregeld controle zodat deze 30 per uur zone kan afgedwongen worden.
    Groetjes
    Mieke

  2. Hilde Van Wichelen
    6 juli, 2016 om 09:53

    Dag Mieke,

    Jouw voorstel over zone 30 heb ik aandachtig gelezen. Ik ben ook bezorgd om de hoge snelheid op de Wakkerzeelsebaan, vandaar dat ik al eens aan het stadsbestuur heb gevraag om snelheidscontroles te doen. Zone 30 zal ik ook eens voorstellen, maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn.

    Groetjes en tot ziens,

    Hilde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *