Beslissing spoordoortocht Wijgmaal is gevallen

0 Flares 0 Flares ×

Na veel aandringen vanwege gemeenteraadslid Hilde Van Wichelen van Groen hebben het stadsbestuur en Infrabel op de gemeenteraadscommissie eindelijk verteld wat ze van plan zijn met de spoordoortocht van Wijgmaal. Omwille van de besparingen bij de overheid heeft Infrabel niet meer de nodige middelen om de 4 spoorwegovergangen in het dorp van Wijgmaal weg te werken via ondergrondse tunnels.

Foto Hilde aan spoorwegovergang Wakkerzeelsebaan

Hilde Van Wichelen: “ Het project komt dus voor lange tijd ( of voor altijd ? ) in de koelkast terecht. Goed dat er nu eindelijk duidelijkheid is, maar wel spijtig voor het dorp. Want de inwoners hebben constructief meegedacht om van het hele masterplan rond de spoordoortocht een goed plan te maken voor Wijgmaal. Na de overlegvergadering van juni 2014, die op initiatief van enkele Wijgmaalse gemeenteraadsleden werd georganiseerd, werd het masterplan hertekend en werd er rekening gehouden met het merendeel van de opmerkingen die er werden geformuleerd. Zo werd er een geplande weg herlegd om de onteigening van woningen te vermijden. We konden de laatste versie van het masterplan inkijken op de commissievergadering en al is het plan nog niet volledig afgerond, wat betreft dit laatste masterplan is er een grote kans dat het draagvlak positief zou zijn in Wijgmaal. Dit is een gemiste kans voor Wijgmaal.“

Door het afsluiten van de verschillende overwegen zouden de Wakkerzeelsebaan, de Baron Descampslaan en de Gebr. Tassetstraat, waar veel woningen en een school staan, rustige, doodlopende straten worden en zou er tegelijk voorzien worden voor 2 tunnels voor de wagens en 2 tunnels voor voetgangers en fietsers. Er zou ook een lange groenstrook komen langs de spoorlijn met stukken park en een fietspad door die groenstrook. Het doorgaand verkeer zou weggehouden worden uit de dorpskern. Heel deze aanpak zou positief zijn voor een aangenaam, leefbaar dorp aan de ene kant en er zou meer veiligheid komen wat betreft het trein- en goederenverkeer aan de andere kant. Gevaarlijk chemisch transport op een spoorlijn met 4 overwegen kort na elkaar in een dorpskern is een risico dat zoveel mogelijk moet worden vermeden.

Hilde Van Wichelen: “Groen vindt het spijtig dat Infrabel niet meer wil investeren in Wijgmaal, ondanks het feit dat de spoordoortocht Wijgmaal tot voor kort in de top 5 stond van de Vlaamse prioriteitenlijst van noodzaak tot aanpak. We vinden het ook spijtig dat het hiermee dan ook stopt wat betreft het engagement van het stadsbestuur voor dit project. We hopen dat er ooit wel opnieuw de nodige budgetten en het nodige engagement bij Infrabel én stadsbestuur wordt gevonden om dit project mogelijk te maken.”

 

0 Flares Facebook 0 Email -- 0 Flares ×

5 thoughts on “Beslissing spoordoortocht Wijgmaal is gevallen

  1. 20 maart, 2015 om 11:51

    Zonde, echt zonde voor Wijgmaal.

  2. Rudi en Inge
    22 maart, 2015 om 18:29

    Echt ni leuk…dat er besparingen zijn, daar kan ik inkomen, maar dat dit ten koste van de veiligheid en verkeersdruk in Wijgmaal moet zijn, dat begrijp ik niet. De wakkerzeelsebaan is nog niet volledig af maar nu al voelen we opnieuw de toenemende verkeersdrukte, de hinder aan de parkeerstroken en de versmalde weggedeeltes zorgen voor heel wat ellende en de lange wachtrijen aan de spoorwegovergangen maken het er niet gemakkelijker op. De komst van de nieuwe weg en tunnels had dit alles op kunnen lossen. Ik begrijp dus niet waarom dit nu zo ineens wordt afgeblazen. De plannen waren goed, iedereen was tevreden en vond dit een vooruitgang voor onze gemeente. Hoe dom zijn ze nu om dit niet te laten doorgaan. Kunnen wij hier nu echt niets aan veranderen…een petitie bijvoorbeeld…ik ben er zeker van dat heel Wijgmaal zal tekenen. Dat onze burgemeester ook eens wat meer aan zijn deelgemeentes zou denken dan alleen aan zijn grote stad…hij vergeet nogal vaak dat wij ook bij Leuven horen.

  3. Babs
    23 maart, 2015 om 09:32

    Goede zaak: de enige reden waarom Infrabel deze ondertunneling wou, was om nog meer treinen (vooral goederen) over deze verbinding te kunnen sturen. Dag en nacht goederentreinen die voorbij denderen. Bovendien wou men een gedeelte van het Rietensplein afnemen voor die ondertunneling en groene zone. Dan blijft er niet veel over van ons park! En alle autoverkeer door 2 tunnels willen doorduwen, is om problemen vragen. De oorzaak ligt immers al in Rotselaar met een slechte aansluiting op de autostrade. Daarom gebruikt iedereen Wijgmaal als doorsteek.

    1. Hilde Van Wichelen
      25 maart, 2015 om 18:07

      Beste Barbara,

      Bedankt voor je reactie. Ik kan er inkomen dat voor jou de nadelen opwegen tegen de voordelen, alle begrip daarvoor. Maar als ik het bekijk vanuit het standpunt van de leefbaarheid en veiligheid van Wijgmaal in zijn geheel vind ik het een gemiste kans, zoals ik heb uitgelegd in het artikel. Maar ik apprecieer jouw mening daarover, geen probleem.

      Vriendelijke groeten,

      Hilde

  4. Steven
    26 maart, 2015 om 20:36

    Bedankt Hilde,
    Hiermee help je me om een beeld te krijgen van de maatschappelijke zin of onzin van dit mogelijk toekomstperspectief voor Wijgmaal.
    Lees met veel interesse de diverse bijdragen.

    Groeten Steven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *